Saturday 1 June 2013

Jenama Membelai Hingga Terkulai Layu!


Memang benar logo dan tagline sangat penting menggambarkan jenama produk/servis kita di mata orang ramai. Tahu kenapa bila sebut jenama orang mesti ingat LOGO dan SLOGANnya (tagline). Sebenarnya logo dan slogan sangat penting sebagai impresi pertama(first impression) kepada orang ramai. Benda yang manusia mudah ingat adalah gambar dan perkataan yang memukau (kata sifu copywriting saya Tuan Aqiff Azizan).

Sebab itu  logo dan tagline kena simple, clean (bersih atau tak serabut) dan mudah ingat. Bila mudah ingat, ianya mudah untuk masuk ke dalam minda separa sedar kita (sub-concious mind) dan akan membuatkan keputusan memiliki tanpa fikir panjang. Inilah di katakan "Jenama Pasak Otak" atau jenama yang terpasak kukuh dalam minda/fikiran orang ramai. Contohnya ingat ubat gigi, ingat colgate. Sebenarnya banyak perkara yang perlu di lakukan untuk capai tahap begini. Tahap fikir sekejap sahaja untuk pilih jenama.

Perkara lebih penting dari logo dan slogan adalai NILAI EMOSI yang orang akan ingat hingga mereka jadikan jenama kita sebahagian dalam hidup mereka. Hingga komuniti jadikan jenama sebagai panggilan kepada barang keperluan (contoh sekali lagi orang panggil Colgate untuk ubat gigi. Juga panggil Pampers untuk lampin pakai buang).

Perkara yang lebih penting dari LOGO, SLOGAN dan NILAI EMOSI yang akan membuatkan jenama kita bertahan lama dalam hidup orang ramai adalah bagaimana kita menJAGA HATI penggemar jenama kita, Macammana nak jaga? Mudah sahaja, belailah emosi mereka dengan menyelesaikan masalah mereka dan menggembirakan mereka dengan jenama produk/servis kita di samping berINOVASI dengan kreatifnya mengikut peredaran masa.


Segalanya adalah syok sendiri-sendiri dan SIA-SIA bila logo, slogan dan nilai tambah dan mengancam tapi tidak membuat PEMASARAN/MARKETING yang "kaw-kaw". Ibarat anak dara yang sepatutnya perlu dan layak berkahwin, cantik dan bersiap lawa-lawa tapi tak siapa tahu dan nampak sekalipun.



Jika orang dah suka jenama kita, gembirakanlah mereka dan belailah mereka hingga terkulai layu dengan jenama kita dengan kreatif. Belaian yang membantu tambah nilai bukan belaian lain ya ;)P

Selamat berjenama. Kita akan bercerita tentang jenama dan warna dalam post akan datang :)

rosmizamzuri.com

No comments:

Post a Comment