Kunci kejayaan sesuatu jenama
produk/servis adalah sedalam mana kefahaman pemilik jenama tentang masalah
sebenar orang ramai dan bagaimana mereka menyelesaikannya dengan produk/servis yang mereka tawarkan.
Bermaksud masalah yang di hadapi oleh orang ramai yang telah di kritikalkan, di canangkan pula supaya mereka nampak jelas apa sebenarnya kekusutan mereka sendiri dan langkah seterusnya adalah meleraikan kekusutan tersebut dengan memberi jalan penyelesaian yang tepat.
Jalan penyelesaian inilah kepakaran khusus kita
yang kita jadikan titik pertukaran masalah-penyelesaian di antara orang yang
bernama pelanggan yang menghadapi bermasalah dan kita sebagai penyelesainya.
Hubungan masalah-penyelesaian ini di sambung kemas dengan transaksi samada
dengan wang atau balasan lain atau hubungan tanpa balasan dunia tetapi
pelaburan bekalan ke tempat yang abadi.
Dalam kebanyakkannya bisnes menyelesaikan
masalah yang timbul bukanlah bidang kepakaran si penyelesai yang sebenarnya
tetapi dia nampak jelas jalan penyelesaiannya, mendalaminya dengan menggali
lebih ilmu hinggalah ia menjadi kepakaran yang rasmi setelah dia menyelesaikan
masalah ramai orang. Malah dia menjadi rujukan banyak pihak.
Lebih 'kronik' lagi dia di gilai dan di cop
sebagai ikon dalam bidang tersebut hingga ramai yang dambakan sentuhannya dalam
menyelesaikan masalah berkaitan malah masalah yang tak berkaitan pun! Inilah
namanya masalah di tukar kepada peluang.
Jenama/brand hanyalah alatan/tool untuk orang
ramai INGAT masalah
yang telah kita selesaikan dan nilai tambah yang kita berikan. Paling baik ia
menjadi sebahagian dari hidup mereka setelah kita menyelesaikan masalah mereka.
Lebih baik lagi nilai tambah yang kita beri menjadi sebahagian daripada
hidup generasi mereka yang seterusnya. Bukan sahaja generasi pertama mereka,
malah ia kekal di gunakan hingga bergenerasi
Untuk memudahkan orang ramai ingat nilai tambah
tersebut, kita memerlukan sekurang-kurangnya nama. Lebih baik lagi nama
tersebut di sampaikan dalam bentuk logo/gambar yang kreatif.
Lebih mantap lagi ia di sertakan dengan
slogan/tagline yang sentuh emosi minda separa sedar dengan TEPAT yang mampu
buat mereka terus LEKAT dengan produk tersebut yang mereka ingat sebagai
jenama/brand.
Seterusnya jadikan pemasaran/marketing yang
konsisten dengan frekuensi yang tinggi sebagai fokus utama dalam menaikkan
jenama produk/servis kita supaya ia lebih nampak dan di kenali ramai
di pasaran.
Kunci sebenar bisnes bukanlah jenama yang di
cipta dan pemasaran semata-mata tetapi bagaimana kita menyelesaikan masalah yang
orang ramai hadapi atau nilai tambah yang di beri yang memudahkan hidup mereka, seterusnya mereka gembira dan selesa dengan sentuhan respon kita
terhadap ketidaktahuan mereka terhadap jenama kita. Nah! Mereka telah di gam
atau di jahit ke jenama kita seperti kata penulis tersohor Tuan Aqif Azizan.
rosmizamzuri.com
#jenama7keturunan