Tuesday 26 April 2016

Nilai Bermanfaat Jenama Facebook?

Apakah Nilai Bermanfaat Jenama Facebook?

[Facebook (FB) membantu orang sentiasa berhubung dengan
+ rakan taulan
+ keluarga
+ perniagaan
+ dan detik-detik penting dalam hidup.]
.

Tiada kenyataan "membantu semua orang" dalam sasaran pelanggannya. Facebook hanya membantu orang yang mahu sentiasa berhubung sahaja.

Maksudnya tak semua orang online dan main Facebook. Mereka jelas ada orang yang 'bermain' media sosial yang lain seperti Twitter, Snapchat, Pinterest, Linked in dan sebagainya.

Ada juga yang hanya main-main di Facebook yang juga menjadi penyumbang kepada besarnya jumlah penghuni negara FB. Nombor penting dalam persepsi bisnes kerana akhirnya nombor menjadi pengukur mutlak yang diterjemahkan kepada nombor keuntungan kelak.

Media sosial milik Facebook yang lain yang menjadi penyumbang terbesar kepada Facebook termasuk Instagram yang dibeli pada tahun 2012 dengan harga USD1 billion  dan Whatsapp yang dibeli pada tahun 2014 dengan harga USD19 billion demi value-nya itu.

Kedua-dua aplikasi itu juga menjurus kepada value yang mahu diberikan oleh FB. Jelas dan terang benderang. Tidak sedikit pun kabur.

FB dan aplikasi-aplikasinya itu secara emosinya 'berbisa' kepada sasaran pelanggannya sehingga:

+ Rakan taulan berhubung semula setelah berkurun lama dan terus berhubung.

+ Keluarga menjadi lebih erat dan ada tempat 'berhimpun' di alam maya seperti di alqm nyata supaya yang sentiasa berhubung.

+ Perniagaan bertambah baik dengan adanya platform untuk tim sentiasa berhubung. Tempat untuk membuat 'pitching' kepada pelabur dan juga partner berpotensi.

+ Detik-detik indah yang penting dikongsikan yang menjadi inspirasi kepada ramai orang yang juga menjadi teladan kepada orang yang mahu sentiasa berhubung.

Nampakkah apa value-nya itu. Bagaimana pula dengan value bisnes kita. Apakah ia mampu menyentuh emosi para pelanggan kita?

#RajaKudapan
#JenamaBaruMula

*Gambar kredit kepada fortune.com

[Rosmi Zamzuri merupakan seorang Usahawan, Strategis Jenama Baru Mula, Penulis, Trainer. Ulat Buku, Suami Romantik, Bapa Bervisi Jauh kepada 3 Orang Cahayamata. Ikuti rosmi di fb.com/rosmiz dan telegram.me/rosmizamzuri]

No comments:

Post a Comment