Monday 17 October 2016

INILAH BRANDING YANG BETUL

Branding itu positioning. Positioning itu  apa yang kita lakukan kepada hati dan fikiran sasaran spesifik kita.

BUKAN kepada:
1. Produk
2. Servis
3. Logo
4. Semua orang
5. Perbandingan brand lain

Bukan dan bukan!

Mudahnya positioning itu bagaimana kita letakkan apa yang sasaran kita dapat elok-elok dalam hati dan fikiran mereka.

Positioning ini tidak boleh dibuat kelam kabut. Buat langkah-langkah ini:

1. Design-kan posotioning brand kita dengan betul
+ Apakah manfaat yang mahu diletakkan dalam hati dan fikiran mereka.

Contoh,
Produk KFC
+Ayam Goreng

Positioning KFC
+ Resepi Istimewa (yang sasaran  berselera mahu makan
+ Segera.

Bukan Positioning KFC
-Kandungan resipi itu
-Ayam goreng itu rangup
-Ayam goreng itu sedap
-Ayam Goreng bersama nasi ayam
-Ayam goreng kari
-Ayam goreng cicah cheese berbawang
-Ada cheesy wedges
-Ada set bucket
-Ada minuman sedap
-Ada percuma barang KFC atau barang co-brand lain
.

2. Rancang masa positioning brand kita dengan tepat
+ Brand yang baik tahu bilakah masa sasarannya mahu dan suka manfaat mereka.

Contoh
+ KFC akan beritahu positioningnya ketika orang lapar. Waktunya iklan tv-nya pada awal malam untuk sasarannya plan makan tengahari keesokkan harinya.

+ Waktu iklan 'Sponsored' fb-nya antara pukul 10 pagi hingga 1petang untuk makan tengahari dan Pukul 4 petang hingga 7 malam untuk makan malam.

+ Iklan billboardnya menonjolkan apa yang sasarannya berselera untuk makan sahaja. Satu sahaja cover untuk makan tengahari dan malam

3. Beritahu satu per satu maklumat tambahan untuk kerja-kerja positioning brand kita itu.

Contoh
KFC akan memberitahu satu per satu apakah makanan yang berkaitan positioning mereka.
+ Ayam resipi istimewa mereka rangup 

----> orang makan berterabur rempah yang digorengnya itu.

+ Ayam resipi istimewa mereka masuk dengan selera sasaran mereka 

-----> resipi di adun dengan cili (hot and spicy), kari dan juga beh cicah dengan sos dan juga cheese berbawang.

+ Servis mereka segera
----> makan tengahari dengan rakan sekerja waktu makan pun sempat.
----> balik kerja boleh singgah sekejap bungkus bawa balik untuk makan malam dengan kekuarga

Semua kerja-kerja positioning itu di 'ringkaskan' kepada logo KFC (berhuruf besar warna merah putih itu) dan tagline-nya 'sooo good! itu ditambah pula dengan maskotnya- muka orang tua itu.
.

Sila share untuk manfaat Usahawan lain.
.

#Brandpose

No comments:

Post a Comment