Branding itu positioning. Positioning itu apa yang kita lakukan kepada hati dan fikiran sasaran spesifik kita.
BUKAN kepada:
1. Produk
2. Servis
3. Logo
4. Semua orang
5. Perbandingan brand lain
Bukan dan bukan!
Mudahnya positioning itu bagaimana kita letakkan apa yang sasaran kita dapat elok-elok dalam hati dan fikiran mereka.
Positioning ini tidak boleh dibuat kelam kabut. Buat langkah-langkah ini:
1. Design-kan posotioning brand kita dengan betul
+ Apakah manfaat yang mahu diletakkan dalam hati dan fikiran mereka.
Contoh,
Produk KFC
+Ayam Goreng
Positioning KFC
+ Resepi Istimewa (yang sasaran berselera mahu makan
+ Segera.
Bukan Positioning KFC
-Kandungan resipi itu
-Ayam goreng itu rangup
-Ayam goreng itu sedap
-Ayam Goreng bersama nasi ayam
-Ayam goreng kari
-Ayam goreng cicah cheese berbawang
-Ada cheesy wedges
-Ada set bucket
-Ada minuman sedap
-Ada percuma barang KFC atau barang co-brand lain
.
2. Rancang masa positioning brand kita dengan tepat
+ Brand yang baik tahu bilakah masa sasarannya mahu dan suka manfaat mereka.
Contoh
+ KFC akan beritahu positioningnya ketika orang lapar. Waktunya iklan tv-nya pada awal malam untuk sasarannya plan makan tengahari keesokkan harinya.
+ Waktu iklan 'Sponsored' fb-nya antara pukul 10 pagi hingga 1petang untuk makan tengahari dan Pukul 4 petang hingga 7 malam untuk makan malam.
+ Iklan billboardnya menonjolkan apa yang sasarannya berselera untuk makan sahaja. Satu sahaja cover untuk makan tengahari dan malam
3. Beritahu satu per satu maklumat tambahan untuk kerja-kerja positioning brand kita itu.
Contoh
KFC akan memberitahu satu per satu apakah makanan yang berkaitan positioning mereka.
+ Ayam resipi istimewa mereka rangup
----> orang makan berterabur rempah yang digorengnya itu.
+ Ayam resipi istimewa mereka masuk dengan selera sasaran mereka
-----> resipi di adun dengan cili (hot and spicy), kari dan juga beh cicah dengan sos dan juga cheese berbawang.
+ Servis mereka segera
----> makan tengahari dengan rakan sekerja waktu makan pun sempat.
----> balik kerja boleh singgah sekejap bungkus bawa balik untuk makan malam dengan kekuarga
Semua kerja-kerja positioning itu di 'ringkaskan' kepada logo KFC (berhuruf besar warna merah putih itu) dan tagline-nya 'sooo good! itu ditambah pula dengan maskotnya- muka orang tua itu.
.
Sila share untuk manfaat Usahawan lain.
.
#Brandpose
No comments:
Post a Comment