Saturday 16 July 2016

5 PERKARA KRITIKAL KITA MAIN ATAU MAIN-MAIN FACEBOOK

Terdetik di hati mahu share serba sedikit tentang PROFILE PERIBADI Facebook setelah sekian lama ber-Facebook dan mengenali ramai orang melaluinya.

PROFILE PERIBADI hanyalah ibarat 'objek' sosial di internet bagi kebanyakan orang kerana ramai orang 'main' Facebook.

Lihat dari mata burung. Ia lebih kepada PENGENALAN DIRI kita. Apakah maksudnya itu? Lebih terkehadapan lagi, apa yang kita mahu posisikan kepada penduduk-penduduk di negara Facebook ini. Self positioning kata orang putih.

Cuba buka wall kita dan lihat sekali imbas seperti kita mahu ‘periksa’ orang yang kita mahu tahu melalui satu-satunya sumber yang kita ada. Ia menggambarkan siapa kita. Ia menceritakan samada kita ‘main’ Facebook atau ‘main-main’ di Facebook.

Ia sebenarnya ibarat resume atau CV kita. Ia juga menggambarkan perangai kita yang sebenar jika kita benar-benar serius mahu orang kenal kita dengan baik di Facebook.

*
5 Perkara berikut yang biasanya 'diperiksa' oleh orang yang mahu tahu SIAPA KITA menggunakan ‘makhluk’ yang bernama Facebook itui dalam 5 hingga 10 saat pertama:

1. NAMA DAN GAMBAR PROFIL
(paling penting)
+ guna nama betul (hanya yang serius akan guna nama yang betul)
+ guna gambar diri kita
+ gambar seperti kita berdepan dengan orang
+ gambar yang jelas, dekat dan manis dipandang mata
+ latarbelakang yang menonjolkan diri kita. Warna putih paling mudah.
+ gambar yang tidak serabut dengan latar belakang

2. GAMBAR COVER
(dibelakang gambar profil kita)
+ pengenalan ringkas siapa kita dalam gambar yang lebih besar
+ gambar yang kelihatan luas dan enak dipandang mata
+ tidak serabut dengan segala mak nenek iklan

3. HURAIAN RINGKAS SIAPA KITA
(baru- sebelah kanan jika telefon pintar dan kiri jika dengan komputer meja)
+ Apa yang kita mahu orang tahu siapa kita
+ Ringkas, mudah difahami dan guna ayat yang mengujakan

4. SIAPAKAH KAWAN FB KITA?
+ Pilih-pilih dan tapis-tapislah siapa kawan kita
+ Unfriend sahaja sesiapa yang menggunakan Facebook tempat melampiaskan perkara negatif. Block terus jika rasa semak sangat.

5. TIGA POST TERATAS
(kita bersama-sama jumlah LIKE-nya sekali).
+ Ia menggambarkan apa yang kita fikir
+ Butang LIKE, COMMENT dan SHARE itu alat komunikasinya. Jika sepi maka gambarannya ibarat syok sendiri. Sekurang-kurangnya LIKE yang meriah.
+ Satu hashtag sudah mencukupi. Tak ada lebih bagus. Tidak semak.

*
5 perkara ini ibarat ‘elevetor pitch’ kepada yang mahu tahu siapa kita ini.
Jika 5 perkara ini mantap, mereka akan terus melekat lebih dari saat pertama itu untuk menggerodek siapakah kita ini?

Jika siapa kita ini kelihatan lapang dan luas di Facebook maka luaslah juga peluang besar datang bertandang.

Silakan share jika ia bermanfaat.

#MainFb

Friday 15 July 2016

STAIL PELANGGAN

Usah dipandang rendah kepada PELANGGAN yang kurang membaca. Mereka mungkin suka terima maklumat cara berkesan yang lain.

Ada 4 jenis stail pelanggan. terima maklumat berkesan cara:

1. Visual ---> belajar melalui grafik, ilustrasi, gambar dan demonstrasi
+ kongsikan gambar, video
+ buat demonstrasi langsung atau melalui video.

2. Auditori ---> belajar melalui mendengar syarahan dan perbincangan.
+ kongsikan juga video bersuara jelas atau rakaman suara
+ buat seminar

3. Baca & Tulis ---> belajar melalui membaca dan menulis.
+ kongsikan dalam tulisan buku atau ebook
+ kongsikan dalam media sosial
+ kongsikan dalam blog

4. Kinestatik ---> belajar melalui aktiviti fizikal seperti tugasan, permainan dan perperiksaan.
+ aktifkan mereka dengan permainan atau pertandingan.
+ buat aktiviti yang mereka suka sertai.

Pelbagaikan aktiviti pemasaran dan perkongsian. Usah hadkannya.

.

Namun, membaca itu asas penting untuk mula menjamah ilmu. Ilmu jadi mahal jika di amalkan. Jadi premium jika dikongsi-sebarkan.

#Pelanggan