Thursday 27 October 2016

NAK GELAR JAWATAN APA?

Apabila kita bina syarikat kita mesti buat struktur organisasi pelaksana utama syarikat. Mereka merupakan leader setiap bahagian bisnes.
.

Di bawah mereka pula ada pelaksana terus yang dilantik sendiri oleh pelaksana utama. Seelok-eloknya letak pelaksana utama sahaja.

Tak perlu letak semua dalam carta organisasi. Semak pula nanti. Letak untuk makluman dalaman syarikat bolehlah. Letak pelaksana utama sahaja untuk dibentangkan kepada Ahli Lembaga Pengarah dan Pelabur.
.

Ini struktur pelaksana syarikat. Tidak termasuk Pengerusi dan Timbalan Pengerusi.
.

Kita sering berjumpa pemilik syarikat bergelar Chief Executive Officer atau CEO. Ada yang guna gelaran jawatan Managing Director atau MD ada yang guna gelaran jawatan President.
.

Nama gelaran jawatan tersebut berbeza mengikut gaya sesebuah negara. Ada yang guna gaya orang Amerika, orang English atau orang Jepun.
.

Orang Malaysia kebanyakan menggunakan gaya orang Amerika. Gelaran Chief Executif Officer atau CEO itu datang dari gaya orang Amerika.
.

Saya memulakan kerjaya dengan syarikat Jepun. Struktur Organisasi gaya orang Jepun begini:

========================
Teratas: Managing Director (MD)

Kedua teratas: Deputy Managing Director (Deputy)

Ketiga: General Manager (GM)

Di bawah GM:
+ Deputy General Manager
+ Financial Manager
+ Human Resource Manager
+ Marketing Manager
+ Sales Manager
========================
.

Bagaimana pula struktur organisasi pelaksana utama syarikat gaya orang Amerika dan orang English?
.

Apabila memulakan syarikat sendiri (Brandpose Group) kami menggunakan struktur organisasi gaya terbaru orang Amerika :
============================
Teratas : Chief Executive Officer (CEO)

Di bawah CEO:
+ Chief Financial Officer (CFO)
+ Chief Operation Officer (COO)
+ Chief Production Officer (CPO)
+ Chief Marketing Officer (CMO)
+ Chief Sales Officer (CSO)
============================

Secara officialnya struktur pelaksana utama orang Amerika begini:

============================
Teratas : President
Di bawah  President digelar VIP:

+ Vise President of Finance
+ Vise President of Human Resource
+ Vise President of Production
+ Vise President of Marketing
+ Vise President of Sales
============================
.

Orang English sama seperti orang Jepun.
.

Saya gunakan bahasa Inggeris jawatan-jawatan tersebut kerana ia sudah seperti jadi bahasa biasa dikalangan ushawan. Dalam bahasa Melayu carilah sendiri.
.

Silakan share supaya rakan-rakan kita mudah menstruktur organisasi syarikat mereka dan supaya yang baru mula bisnes tak letak gelaran jawatan sebarangan sahaja.

#RosmiZamzuri
#CompanyBrand

Wednesday 19 October 2016

Tuesday 18 October 2016

Tagline

Tagline atau slogan bantu suluh terang persepsi brand.

#Brandpose

Tahap Tinggi Personal Brand

Supaya tahap personal brand kita terus meningkat dari masa ke masa, sentiasa buat 4 perkara ini:

1. Baca buku
2. Berguru
3. Bergesel bahu (networking)
4. Berkongsi ilmu

Setelah personal brand kita meningkat naik, brand yang lainnya termasuk brand produk dan syarikat turut meningkat naik.

Begitulah adanya.

#Brandpose

Brand Sebahagian Hidup

Brand terbaik itu tidak menjadi sebahagian hidup semua orang.

Ia menjadi sebahagian hidup sasaran spesifik brand kita.

#Brandpose

Mula Branding

Mulakan branding dengan positioning.

Positioning itu apa yang kita mahu kita letak dalam fikiran dan hati sasaran spesifik brand kita. Bukan apa yang mahu diletak pada produk atau logonya.

Positioning itulah yang terpacul keluar dahulu dari mulut orang, apabila dia mula bercerita kepada orang lain tentang manfaat brand kita.

#Brandpose

Brand Pelanggan

Brand yang bagus tidak menceritakan betapa bagusnya brand mereka. Mereka hanya bercerita apa yang pelanggan mahu dengar.

#Brandpose

Logo

Logo itu 'objek' visual yang membantu sasaran brand membayangkan manfaat brand melalui marketing.

#Brandpose

Manfaat Brand

Bukanlah berapa cantik logo dan gempaknya tagline brand kita.

Ia berkenaan berapa besar tindakan kita menyebarkan manfaat brand itu.

#Brandpose

Monday 17 October 2016

INILAH BRANDING YANG BETUL

Branding itu positioning. Positioning itu  apa yang kita lakukan kepada hati dan fikiran sasaran spesifik kita.

BUKAN kepada:
1. Produk
2. Servis
3. Logo
4. Semua orang
5. Perbandingan brand lain

Bukan dan bukan!

Mudahnya positioning itu bagaimana kita letakkan apa yang sasaran kita dapat elok-elok dalam hati dan fikiran mereka.

Positioning ini tidak boleh dibuat kelam kabut. Buat langkah-langkah ini:

1. Design-kan posotioning brand kita dengan betul
+ Apakah manfaat yang mahu diletakkan dalam hati dan fikiran mereka.

Contoh,
Produk KFC
+Ayam Goreng

Positioning KFC
+ Resepi Istimewa (yang sasaran  berselera mahu makan
+ Segera.

Bukan Positioning KFC
-Kandungan resipi itu
-Ayam goreng itu rangup
-Ayam goreng itu sedap
-Ayam Goreng bersama nasi ayam
-Ayam goreng kari
-Ayam goreng cicah cheese berbawang
-Ada cheesy wedges
-Ada set bucket
-Ada minuman sedap
-Ada percuma barang KFC atau barang co-brand lain
.

2. Rancang masa positioning brand kita dengan tepat
+ Brand yang baik tahu bilakah masa sasarannya mahu dan suka manfaat mereka.

Contoh
+ KFC akan beritahu positioningnya ketika orang lapar. Waktunya iklan tv-nya pada awal malam untuk sasarannya plan makan tengahari keesokkan harinya.

+ Waktu iklan 'Sponsored' fb-nya antara pukul 10 pagi hingga 1petang untuk makan tengahari dan Pukul 4 petang hingga 7 malam untuk makan malam.

+ Iklan billboardnya menonjolkan apa yang sasarannya berselera untuk makan sahaja. Satu sahaja cover untuk makan tengahari dan malam

3. Beritahu satu per satu maklumat tambahan untuk kerja-kerja positioning brand kita itu.

Contoh
KFC akan memberitahu satu per satu apakah makanan yang berkaitan positioning mereka.
+ Ayam resipi istimewa mereka rangup 

----> orang makan berterabur rempah yang digorengnya itu.

+ Ayam resipi istimewa mereka masuk dengan selera sasaran mereka 

-----> resipi di adun dengan cili (hot and spicy), kari dan juga beh cicah dengan sos dan juga cheese berbawang.

+ Servis mereka segera
----> makan tengahari dengan rakan sekerja waktu makan pun sempat.
----> balik kerja boleh singgah sekejap bungkus bawa balik untuk makan malam dengan kekuarga

Semua kerja-kerja positioning itu di 'ringkaskan' kepada logo KFC (berhuruf besar warna merah putih itu) dan tagline-nya 'sooo good! itu ditambah pula dengan maskotnya- muka orang tua itu.
.

Sila share untuk manfaat Usahawan lain.
.

#Brandpose

Wednesday 5 October 2016

BRAND ADVOCATES

Sasaran kerja-kerja marketing adalah memanggil prospek.

Sasaran kerja-kerja jualan pula adalah menukarkan prospek kepada pelanggan.

Apa pula selepas brand kita menjadi milik pelanggan?
Kita mahu pelanggan menjadi 'brand advocates'.

Apa itu 'brand advocates'?

Brand advovates itu bermaksud pelanggan dengan suka dan rela hatinya bercakap-cakap tentang manfaat brand kita kepada khalayak umum. Semada di alam maya atau alam nyata.

Mereka menyebarkan perkara-perkara baik berkenaan brand kita kepada orang lain secara marketing buah mulut (word-of-mouth marketing).

Apakah pula kunci pelanggan bertukar menjadi 'brand advocates'?
(Bersambung)
.

#Brandpose