Kebanyakan pemilik bisnes akan menamakan produk atau servis mereka dengan nama yang unik atau nama yang sering di gunakan dalam kehidupan.
Banyak lagi perkara yang wajib di ambil berat dalam strategi penjenamaan selain nama dan logo berdasarkan pengalaman saya selama 13 tahun terlibat dalam penjenamaan secara langsung dan tidak langsung syarikat gergasi seperti SONY, Samsung, Intel, SIRIM, UKM dan beberapa jenama tempatan yang sedang meningkat naik dengan mendadaknya selepas di lancarkan dengan sentuhan peraturan ini.
Oleh kerana penjenamaan adalah sesuatu yang semulajadi dan jika kita laksanakan peraturan ini secara semulajadi hasilnya yang luar biasa di peroleh berbanding berjenama secara membuta-tuli.
Peraturan 3-3 Jenama
[*Peraturan
di sini bermaksud peraturan yang buat untuk memudah aturkan perlaksanaan
sesuatu sistem]
Peraturan 3 Pertama
1. Nama Jenama
2. Logo dan warna tema Jenama
3. Slogan/Tagline Jenama
Peraturan 3 Kedua
1. Nilai tambah atau manfaat (Value Proposition) Jenama yang ingin di utarakan
2. Visi Jenama
3. Misi Jenama
Peraturan 3 Ketiga
1. Model Bisnes Jenama
2. Perancangan Kewangan Jenama
3. Perancangan Pemasaran Jenama
*
3 HASIL Penjenamaan dari Peraturan 3-3 Jenama
Hasil 1:
Hati Penggemar Jenama.
1. Lega bila jenama tersebut dapat selesaikan dan memudahkan mereka.
2. Gembira bila kita tak putus-putus menjawab kemusykilan dan memberi banyak ilmu serta servis berkaitan kepada mereka.
3. Mereka akan berkongsi dengan orang yang mereka sayang (word of mouth) kerana jenama tersebut jadi sebahagian dari hidup mereka.
Hasil 2: Hati Penggemar Jenama Baru.
1. Penggemar baru paling rapat dengan penggemar lama (word of mouth).
2. Penggemar baru yang baru tahu sendiri.
3. Penggemar baru yang ingin berbisnes dengan jenama anda
Hasil 3: Penggerak Jenama.
Penggerak jenama terdiri dari pencipta jenama, team bisnes jenama dan juga Pencipta kedua-duanya
1. Hati pencipta jenama
2. Hati team bisnes jenama
3. Pencipta yang cipta pencipta dan team.
#Branding #RosmiZamzuri
No comments:
Post a Comment