“Jenama Pasak Minda”-Misi memposisi jenama ke dalam minda
separa sedar bakal penggemar jenama atau pelanggan.
Dalam
memasakkan jenama (brand) ke dalam minda separa sedar bakal pelanggan melalui pengiklanan
impresi pertama (first impression), lazimnya logo,
slogan dan warna tema jenama yang saya ringkaskan kepada “3 alatan”,
akan di tangkap masuk dan di posisikan terlebih dahulu ke dalam minda sedar oleh bakal penggemar
jenama sebelum memasuki fasa minda separa sedar mereka.
Kenapa
perlu ada “3 alatan” terlebih dahulu? Adalah mustahil pemilik atau pemasar
jenama boleh tahu sasaran bakal penggemar jenama mereka dengan hanya menggunakan
salah satu daripada alat samada logo (visual) sahaja atau slogan (perkataan)
sahaja atau warna tema sahaja (hampir semua orang suka yang ini). Jadi, untuk
menangkap minda sedar bakal penggemar jenama mereka dengan berkesan, pemilik
jenama wajib terus menggunakan “3 alatan” dalam mengiklankan jenama mereka
sebelum memasakkan jenama di dalam minda separa sedar sasaran mereka.
Ini
kerana manusia terdiri dari tiga jenis yang utama iaitu :
1. Gemar gambar tak suka perkataan.
2. Gemar perkataan tak suka gambar.
3. Gemar kedua-dua perkataan dan gambar.
(Kebanyakan manusia mudah menerima dan
menggemari alat ketiga iaitu warna tema kerana ia telahpun menjadi sebahagian
daripada hidup kita)
Sekali lagi, untuk menguasai berbagai jenis
atau menjangkau setiap ceruk mana pun bakal penggemar jenama pada pandangan
pertama, pemilik jenama wajib terus
menggunakan 3 alatan tersebut.
Jika ada yang tidak suka ketiga-tiganya, dia
adalah orang jenis yang keempat iaitu yang gemar 3 alatan dalam audio-visual-pergerakan.
Maka pemilik jenama wajib memasukkan 3 alatan tersebut di dalam samada radio
sahaja (perkataan) atau video sahaja (bunyi atau muzik, logo, perkataan dan
pergerakan) untuk memberi impak maksima mencapai misi fasa pertama memasakkan
jenama mereka di dalam minda sedar sasaran. Video adalah senjata paling
menyeluruh menggabungkan seluruh peralatan dalam satu media.
Langkah dan fasa seterusnya menggunakan 3 alatan dan
selepas memasukkannya dalam audio-visual-pergerakan dalam pengiklanan yang di
gunakan berulang-kali. Di tambah dengan foto dan perkataan tajuk, sub-tajuk yang
persuasif, sentap dan memukau dengan Call-to-Action
yang betul. Ini akan “menyentuh” dan “menampar”
minda separa sedar bakal penggemar jenama lalu mereka akan terbelai hingga terkulai
layu dan terarah menukar tindakan mereka terus menjadi penggemar tegar jenama
kita buat kali pertama.
Jika jenama anda benar-benar menyelesaikan
atau memudahkan masalah mereka buat kali pertama dan mereka sentiasa gembira
dengan jenama untuk kali yang seterusnya dek sentuhan semulajadi yang konsisten
dengan kerap, maka bersedialah menerima mereka sebagai sebahagian daripada
hidup jenama anda selama 7 keturunan!
"Positioning" dalam Penjenamaan.
Selepas menyedari pentingnya penjenamaan, ramai usahawan berusaha jenamakan produk/servis masing-masing tapi blur-blur buat logo cantik-cantik dan tagline yang menyentap tapi tak nak ambil tahu bahawa penjenamaan bukan setakat pada logo dan tagline.
"Positioning" dalam Penjenamaan.
Selepas menyedari pentingnya penjenamaan, ramai usahawan berusaha jenamakan produk/servis masing-masing tapi blur-blur buat logo cantik-cantik dan tagline yang menyentap tapi tak nak ambil tahu bahawa penjenamaan bukan setakat pada logo dan tagline.
Ada satu ayat magik yang
penting dalam branding atau penjenamaan iaitu POSITIONING atau melayunya
memposisikan. Nak posisi apa? Nak posisi di mana? Ini yang ramai usahawan tak
perasan. Baca betul-betul mesej saya seterusnya ini yang bakal ubah persepsi
anda terhadap penjenamaan kalau nak guna strategi branding dan pastikan bisnes
anda tak lingkup sebab salah faham. Ada yang tak guna strategi ini pun buat
berkoyan-koyan duit. Itu lain cerita. Ini cerita siapa yang nak guna strategi
branding ya :)
Saya akan terangkan kenapa
wujudnya " Positioning" kemudian. Paling penting sekali yang saya nak
beritahu dahulu apa itu Brand Positioning atau Memposisikan Jenama?
Positioning bermula dengan
produk. Produk yang saya maksudkan adalah "seketul" barang ataupun
servis. Positioning bukan apa yang kita lakukan pada produk tapi pada MINDA
bakal penggemar jenama atau pelanggan kita. Positioning adalah apa yang kita
nak pacakkan dalam kepala hotak bakal penggemar jenama.
Secara mudahnya BRAND
POSITIONING ADALAH APA YANG KITA POSISIKAN PRODUK KITA DALAM MINDA BAKAL
PENGGEMAR JENAMA KITA kita sebelum kita menyelesaikan masalah atau menambah
nilai mereka.
Contoh :
Bihun Sufi (Yang pernah saya makan kerana positioningnya)
(Milik Tuan Shawal Ceo Sufi
Brand syarikat ELHAM-Q (MALAYSIA) SDN BHD) ):
-Positioning secara umum
jenama dalam minda pelanggan : Bihun keluaran muslim pertama di Asia.
-Positioning secara
spesifik : Bihun yang lembut dalam air sejuk dalam 10-15 minit sahaja dan tahan
lama selepas masak atau tak cepat basi.
Kesan positioning dan
results:
Selepas saya mencuba apa yang
telah di posisikan oleh jenama Sufi memang benar dan point ini membuatkan saya terus menggemari jenama Sufi. Nah gajah(target market) dah suka. Bila
gajah dah suka dia akan cuba "buat" sarang atau "port" pada
jenama Sufi. Ingat Bihun ingat Bihun Sufi. Bila Tuan Shawal lancarkan produk
lain jenama Sufi di bawah jenama Sufimart,
secara automatik ingatan terus kembali kepada apa yang di posisikan pada
Bihun Sufi sebelum ini. Jualan Bihun Sufi tahun lepas capai RM5.3 juta kesan
dari positioning awal produk ini. Syukur Alhamdulillah..
Selepas kerja-kerja positioning selesai, ada satu lagi kerja yang perlu dilakukan iaitu mendengar bisik hati pelanggan yang telah mendapat dan menggunakan produk atau servis kita. Bisik hati inilah yang menjadi titik tolak berapa lama jenama kita bertahan setelah di posisikan. Mendengarnya tidak cukup. Dengar, berinovasi dan tambah baik nilai jenama kita dari masa ke masa. InsyaAllah ia bakal bertahan selama lebih tujuh keturunan.
Selepas kerja-kerja positioning selesai, ada satu lagi kerja yang perlu dilakukan iaitu mendengar bisik hati pelanggan yang telah mendapat dan menggunakan produk atau servis kita. Bisik hati inilah yang menjadi titik tolak berapa lama jenama kita bertahan setelah di posisikan. Mendengarnya tidak cukup. Dengar, berinovasi dan tambah baik nilai jenama kita dari masa ke masa. InsyaAllah ia bakal bertahan selama lebih tujuh keturunan.
*Jenama7Keturunan
merupakan simbolik kepada jenama yang menambah nilai manusia, memanfaatkan
makhluk hidup yang lain dan bumi ini hingga berkurun lamanya demi mendapat
redha Allah yang abadi.
#SaudagarMaruku
Tq atas perkongsian ini. Saya baru berjinak dalam biz shawl. Masih terkial2 dalam phase startup. Dan perlu menggali ilmu dan mencari mentor dalam bidang ini
ReplyDeleteSama-sama. Mulakan apa yang ada dahulu. Lajukan aliran sungai wang dalam bisnes dan laburkan dalam pemasaran. Usah belanja besar dalam iklan. Berbelanjalah mendapat pelanggan terlebih dahulu.
Delete